Zuurstof moeilijk te vervoeren
In veel landen met minder economische slagkracht, is er een groot tekort aan zuurstof. Reden hiervoor is onder meer de slechte infrastructuur in die landen, waardoor zuurstof moeilijk gedistribueerd kan worden. Door een tekort aan zuurstof stierven voor de pandemie al mensen aan longontsteking of malaria. Ook veel te vroeg geboren baby's sterven als ze geen zuurstof krijgen. Het coronavirus maakt dit tekort alleen maar groter.
Zuurstofmachines duur en onstabiel
De mensen in landen die zwaar zijn getroffen door het coronavirus, zoals Jemen, Brazilië en India, zijn vaak afhankelijk van dure of onstabiele zuurstofmachines. Zuurstofcilinders raken snel leeg of de inhoud is te klein om het leven van een coronapatiënt in kritieke toestand te redden. Rijkere landen beschikken vaak over eigen zuurstoffabrieken en hebben zuurstofcilinders met hoge concentraties zuurstof aan het bed van de patiënt beschikbaar.
Dubbel pech
'Mensen uit de zwaar getroffen landen hebben dubbel pech: ze staan achteraan in de rij voor vaccins en krijgen niet de juiste medische zorg als ze ziek worden door COVID-19, zoals zuurstof. Het is verontrustend dat deze landen bij elke nieuwe golf onvoorbereid blijven. Medische teams hebben hierdoor niet de medicijnen die nodig zijn om op grote schaal levens te redden en de patiëntenstroom aan te kunnen', zegt Marc Biot, onze operationeel directeur in België.
Creatieve oplossingen
Niet alleen in India is een groot tekort aan zuurstof, ook in landen als Jemen zagen onze teams hoe hard zuurstof nodig is. In een ziekenhuis in de stad Aden waren afgelopen dagen alle bedden bezet en werden 600 zuurstofflessen per dag gebruikt. Patiënten werden voor de deur geweigerd omdat er geen plek meer was. Met creatieve oplossingen proberen we onze patiënten alsnog de benodigde zuurstof te geven. Zo werden in Zuid-Afrika zuurstofconcentratoren, die op zichzelf niet krachtig genoeg zijn voor een ernstig zieke COVID-19-patiënt, aan elkaar gekoppeld om de capaciteit te vergroten. In DR Congo werd een centrale zuurstofbank gemaakt door zuurstofcilinders met elkaar te verbinden.
Reguleer zuurstofprijs
'We hebben geen tijd te verliezen. Dit soort praktische oplossingen redt levens, maar er moeten meer structurele oplossingen komen.' zegt Marc. Er moet meer zuurstof geleverd worden. Vooral in landelijke gebieden waar geen zuurstoffabrieken zijn. Wij roepen op om de prijs van zuurstof te reguleren, buffervoorraden aan te leggen en betrouwbare toeleveringsketens op te zetten met bestaande zuurstoffabrieken voor faciliteiten die afhankelijk zijn van zuurstof.